Soligt!

Idag började dagen vid 7.30 och jag har vaknat flera gånger under morgonen av det underbara solljuset! Det blåste ingenting när vi var ute förut! Hoppas det håller i sig. Idag ska nämligen jag o Spira in till stan o socialträna med Ninas svärdotter Jenny o hennes 6-månaders labbe (svart). Träffade honom innan han var 4 månader, ganska liten valp då o nu har jag sett bild på honom o det är inte samma hund! Jag o Jenny ska även gå i samma grupp på valpkursen. Nu slipper man vara alldeles nervös över att man inte kommer att träffa nån som man kan prata med. Jag har alltid känt mig lite utanför gruppen när jag gått kurser för jag har haft en hund som man inte vet hur han reagerar på vissa hundar. Men nu har jag ju en riktigt social tjej så det kommer ju att bli riktigt spännande.

Idag måste jag även beställa jackan ifrån Arrak Outdoor, de har den på slutspurt-rea så det finns en röd för 1195:- och en grå för 995:-. Har inte bestämt mig vilken jag ska ha än men det lutar mot den grå, fast den röda är ju mkt finare! Hmm... ja, jag SKA bestämma mig. Snart.

Jag tror att jag o Spira ska ta o gå en promenad i skogen nu innan det blir dags för stan. Igår var vi upp i skogen där mamma, Nina o Lennart (han med den gula labradoren Sigge) tränade sök. Vilken pip-lisa jag har!! När de tränat färdigt så gick vi på en promenad runt på stigen (den som var plogad i vinter). Sen tränade jag o mamma lite "sök" med Spira. (Nina o Lennart tränade plats.) Jag gick ifrån Spira som mamma höll i kopplet o lockade lite halvt på henne o sen satte jag mig bakom ett träd halv synlig. Hon kom som ett skott mot mig men då skickade jag iväg diva ifrån mig för hon var ivägen. När de möttes på vägen följde Spiri med moster istället. Försökte locka på henne men de gick inge vidare när Diva inte skulle med henne till mig. Mamma fick sätta koppel på Diva, då gick det jättebra. De första gånger var hon så stressad att hon knappt hann ta godisen för att hon var tvungen att vända tillbaka till mormor o Diva. Men efter ett tag fick jag henne att lugna ner sig och gosa lite innan hon sprang iväg.

När Nina o Lennart var klara så splittrades gruppen upp o vi gick hemåt. Vi busade o jag gömde mig när jag kunde. Hon börjar springa lite längre ifrån mig nu men hon håller också väldigt bra koll på mig. Varken hör eller ser hon mig så är det snabbt tillbaka o titta vart jag tog vägen. Tränade även lite på hemvägen. Hon gör som små halter fem-tio meter framför mig för att titta till mig. Jag passar på att ibland säga stanna, sitt, "klick", stanna. Så går jag fram till henne, ställer mig vid hennes högersida innan jag ger henne en godis o varsågod. Det har hon klarat varenda gång jag gjort.

Hemma på em så har vi tränat sitt o ligg. Det första är svårt att göra ibland trots att det är klockrent utomhus. Men inne i hallen är det svårt! Ligg har vi inte använt så mkt så nu håller jag på o tränar in det hårdare. Måste peka på marken varje gång *pust* för att hon ska förstå. Vill ha ett handkommando till det istället.



Kommentarer
Postat av: Annelie

Ni är så duktiga du och Spira! Hmmm....får nog ta ut min lilla prickiga för lite träning nu bums ;)



Lycka till med miljöträningen idag.



Kram

2010-04-11 @ 11:26:21
URL: http://http;//www.mrcollin.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0